Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Tarnobrzeg, czyli o przepustowości słów kilka

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
23-09-2024
Ostatnia modyfikacja:
23-09-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RK

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Tarnobrzeg, czyli o przepustowości słów kilka
fot. PKP PLKDworzec kolejowy w Tarnobrzegu
Jednym z grzechów inwestycji na polskiej sieci kolejowej są „niecelne strzały”, czyli realizację inwestycji w zakresie nieadekwatnym do potrzeb. Dobitnym tego przykładem może być niedługo Tarnobrzeg. Pisze o tym w komentarzu Paweł Rydzyński, prezes Stowarzyszenia Ekonomiki Transportu.

„Niecelne strzały” oddawane są w każdą stronę. Z jednej strony, na liniach drugorzędnych robione są złote klamki, czyli np. 200-metrowe perony, przy których zatrzymują się jedno lub dwuczłonowe szynobusy. Z drugiej strony – nie brakowało w ostatnich latach projektów, gdzie zakres inwestycji był za mały. W ruchu towarowym, dotyczyło to np. minimalistycznego zakresu przebudowy stacji na trasach magistralnych. Mowa tu choćby o niedostatecznej rozbudowie infrastruktury załadunkowej, ale też o likwidowaniu części torów odstawczych, dzięki którym pociągi pasażerskie wyprzedzają towarowe. To jest jedna z istotniejszych przyczyn, dla których pociągi towarowe osiągają w Polsce tak niskie prędkości. W ruchu pasażerskim (i towarowym też) „niecelne strzały” to od lat m.in. zbyt małe działania w zakresie zwiększenia przepustowości tras wyprowadzających ruch z aglomeracji (dobudowa torów szlakowych i całkowita lub przynajmniej częściowa separacja ruchu aglomeracyjnego).

Zbyt minimalny minimalizm

A co ma z tym wspólnego wspomniany na wstępie Tarnobrzeg? Miasto, które leży z dala od wielkich metropolii, nieduże, w dodatku położone w regionie, który delikatnie mówiąc nie słynie z nadzwyczajnej jakości transportu kolejowego? Otóż ma i to sporo.

W ramach planowanej modernizacji linii kolejowych w obszarze Stalowa Wola – Tarnobrzeg – Sandomierz – Padew, na stacji Tarnobrzeg planowana jest likwidacja jednego peronu, co oznacza, że Tarnobrzeg zostanie z dwoma krawędziami peronowymi. Nie jest również planowana dobudowa drugiego toru na dość krytycznym odcinku Sobów – Tarnobrzeg – Ocice.

Co by było, gdyby…

Oczywiście, Podkarpacie i sąsiedzka Kielecczyzna to nie Dolny Śląsk i raczej trudno się spodziewać, że rola stacji Tarnobrzeg jako węzła przesiadkowego będzie kiedyś taka jak teraz Legnicy czy Jaworzyny Śląskiej. Ale wyobraźmy sobie splot kilku okoliczności:
  • Po zrealizowaniu prac na odcinku Padew – Ocice, wszystkie pociągi kursujące obecnie z Dębicy do Padwi mają wydłużoną relację, a ich liczba zwiększa się z 6 do 8 par;
  • Również z 6 do 8 (albo do 10) par zwiększa się liczba pociągów regionalnych dojeżdżających do Tarnobrzega od strony Rzeszowa (Kolbuszowej);
  • Wydłużone do Tarnobrzega zostaną relacje pociągów z Sandomierza (na razie władze woj. świętokrzyskiego zapowiedziały uruchomienie 4 par pociągów między Ostrowcem i Sandomierzem, ale przecież też można sobie wyobrazić ich zwiększenie np. do 6 czy 8 par, z których połowa pojedzie do Tarnobrzega, a druga połowa do Stalowej Woli);
  • Zwiększy się liczba pociągów dalekobieżnych.
Dodać należy, że tu jest mowa tylko o sytuacji absolutnie realnej w ciągu kilku lat, a nie o planach, które na dzień dzisiejszy należy uznać za, delikatnie mówiąc, przyszłościowe (czyli uruchomienie pociągów „aglomeracyjnych”, reaktywacja trasy w kierunku Staszowa czy zrealizowanie pełni założeń wpisanych w Horyzontalny Rozkład Jazdy). I w takich okolicznościach, Tarnobrzeg zostanie z jednotorową linią i tak naprawdę bez infrastruktury, która pozwala na kończenie / rozpoczynanie biegu pociągów lub ich wyprzedzanie.

Oczywiście nie jest to niemożliwe również przy dwóch krawędziach peronowych, ale będzie to fundamentalnie wpływać na ograniczenie przepustowości całego układu torowego. Patrząc na zrealizowane w ostatnich latach prace – dodatkową krawędź peronową zostawia się w lokalizacjach znacznie mniej oczywistych niż Tarnobrzeg. Trzy krawędzie funkcjonują np. w Czyżewie czy Kaliskach Kujawskich – są to stacje typowo przelotowe (nie węzłowe), na których jednak kończą bieg pociągi pasażerskie.

Tarnobrzeski przykład pokazuje, jak bardzo trzeba dbać o detale.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Malepszak: Nadodrzanka na 160 km/h

Infrastruktura

Malepszak: Nadodrzanka na 160 km/h

Roman Czubiński, Jakub Rösler 21 września 2024

Jest szansa na drugi pociąg PKP Intercity na Litwę

Infrastruktura

Jest szansa na drugi pociąg PKP Intercity na Litwę

Ministerstwo Infrastruktury 16 września 2024

Nowy posterunek pomiędzy Łodzią a Sieradzem w 2025 r.

Infrastruktura

Zobacz również:

Malepszak: Nadodrzanka na 160 km/h

Infrastruktura

Malepszak: Nadodrzanka na 160 km/h

Roman Czubiński, Jakub Rösler 21 września 2024

Kolej na nowo połączyła dwie strony Sulejówka

Infrastruktura

Kolej na nowo połączyła dwie strony Sulejówka

inf. pras. PKP PLK 19 września 2024

Pozostałe z wątku:

Malepszak: Nadodrzanka na 160 km/h

Infrastruktura

Malepszak: Nadodrzanka na 160 km/h

Roman Czubiński, Jakub Rösler 21 września 2024

Jest szansa na drugi pociąg PKP Intercity na Litwę

Infrastruktura

Jest szansa na drugi pociąg PKP Intercity na Litwę

Ministerstwo Infrastruktury 16 września 2024

Nowy posterunek pomiędzy Łodzią a Sieradzem w 2025 r.

Infrastruktura

Zobacz również:

Malepszak: Nadodrzanka na 160 km/h

Infrastruktura

Malepszak: Nadodrzanka na 160 km/h

Roman Czubiński, Jakub Rösler 21 września 2024

Kolej na nowo połączyła dwie strony Sulejówka

Infrastruktura

Kolej na nowo połączyła dwie strony Sulejówka

inf. pras. PKP PLK 19 września 2024

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5